Hjælp til net- og mobilbank

Sparekassen Bredebro vil gerne hjælpe dig med at finde rundt i din nye netbank.

Derfor har vi lavet denne vejledning til de mest stillede spørgsmål omkring netbank.

Hvis du ikke kan finde et svar på dit spørgsmål, så anbefaler vi at du kontakter os.

Åbningstider:

Mandag-fredag: 10.00-14.00
Tlf. 74 71 15 41


Log på med MitID

Mit-ID-privat og Mit-ID-erhverv – hvad gælder hvornår?
  1. Som privatkunde skal du bruge dit personlig Mit-ID til at logge på netbanken.
  2. Når du er erhvervskunde, bogholder eller revisor så findes der to typer Mit-ID-erhverv 
    1. Erhvervs Mit-ID via. privatbruger-ID login 
    2. Erhvervs Mit-ID via. separat erhverv-ID bruger login 
  3. NEoS til netbank kan ikke håndtere den første løsning.
  4. Det betyder at du enten skal have et separat Mit-ID-erhverv eller bruge dit private 
  5. Mit-ID til at logge i erhvervsnetbanken.
Kan jeg sætte mig op med både Mit-ID-privat og Mit-ID-erhverv?
  1. Mit-ID kan godt håndtere at man har to brugere på en enhed.
  2. Derfor skal du sættes op i Mit-ID-appen med både dit privat o erhvervs-ID 
  3. Åbne appen, gå i "Menu", "App-indstillinger", "Brugere i appen" og "Tilføj bruger".
  4. Når du har tilføjet brugeren, skal du huske at logge på netbanken med dit 
  5. Mit-ID-erhverv via tast løsningen. Ansigtsgodkendelse eller fingeraftryk kan ikke brugs.  
Hvordan sætter jeg Mit-ID-erhverv op som revisor eller bogholder?
  1. For at du kan logge på netbanken skal pengeinstituttet bruge dit ”reference-ID”
  2. Det findes via. www.Mitid.dk, hvor du skal logge på med dit Mit-ID-erhverv. 
  3. Herefter skal du gå ind i din ”Mit-ID Profil” i toppen hvor du kan finde dit reference-ID (nederst under Kontaktoplysninger og notifikationer)
  4. Hvis dit selskab har en administrator for Mit-ID, skal de logge ind og finde dit reference-ID.

Opsætning af forside

Hvordan ændrer jeg rækkefølgen på mine konti på forsiden?
  1. Klik på knappen “Rediger rækkefølge”
  2. Med pilene til højre for kontonummer kan du flytte en konto op eller ned i rækkefølgen 
  3. Afslut med “Gem” – og den nye rækkefølge vises på forsiden.
Hvordan ændrer jeg, hvor mange konti jeg vil se på forsiden?
  1. På forsiden kan du på venstre side af hver konto klikke på stjernen – er stjernen blå, er den markeret som favoritkonto og vil blive vist på din forside.
  2. De øvrige konti ligger under drop-down-knappen “Se alle konti”. Klikker du på “Vis alle konti”, kan du til- og fravælge dine favoritkonti.
Kan jeg få besked, når der ændringer i min saldo?
  1. Du kan tilmelde dig Beskedservice, så får du en SMS eller e-mail om dine saldobevægelse og betalinger, og du løbende kan få et overblik og holde dig opdateret.
  2. Åbn “Menu” i øverste venstre hjørne, og klik derefter på “Beskedservice”.
  3. I mobilbanken kan du tilmelde push notifikationer ved at klikke på “Menu” i nederste højre hjørne, derefter “Produkter og Services” og så “Push notifikationer”.
Kan jeg se min konto i et andet pengeinstitut?
  1. Har du en konto i et andet pengeinstitut, kan du også få den vist i din netbank hos Sparekassen Bredebro.
  2. Klik på “Menu”, “Kontooversigt”, “Konti i andre banker”, “Tilføj bank” og følg så vejledningen på skærmen.
  3. I mobilbanken kan du tilføje en konto fra et andet pengeinstitut ved at klikke på “Menu”, “Produkter og Services”, “Konti i andre - HER MANGLER NOGET TEKST I WORD FILEN

Arkiv

Hvor finder jeg udbakken?
  1. Du finder udbakken under “Betalinger” i “Aktiviteter” i øverste højre hjørne.
  2. På de tre prikker til højre kan du se detaljer om betalinger 
Hvor ser jeg kontoudtog, breve m.m.?
  1. Du finder aftaler fra Sparekassen under “Dokumenter” i “Aktiviteter” i øverste højre hjørne
  2. Samme sted finder du: kontoudtog, gebyrnotaer, låneafregninger, post fra Sparekassen mm.
  3. På dokumentet til højre kan du hende aftaler mv.
Hvor finder jeg Min Beskeder og sender beskeder?
  1. Du finder Min Postkasse hedder “Beskeder” i den nye netbank. Du finder “Beskeder” under “Aktiviteter” i øverste højre hjørne.
  2. Du kan sende en sikker besked til din rådgiver ved at klikke på “Menu” øverst til venstre.
  3. Herefter klikker du på “Beskeder” – nu kan du skrive din besked til din rådgiver.
  4. I mobilbanken kan du også sende din rådgiver en besked.
  5. Når du er logget ind, klikker du på “Aktiviteter” i bunden og vælger “Beskeder”. 
  6. Klik på Ny besked øverst til højre.
Hvor kan jeg se dokumenter til underskrift?
  1. Klik på “Aktiviteter” i øverste højre hjørne.
  2. Nu kan du vælge ”Dokumenter” i højre side for at se ”Dokumenter til underskrift” 
  3. Ældre dokumenter findes i ”Arkiv” ved at vælge dato eller ”Søg”
  4. I mobilbanken skal du klikke på “Aktiviteter” i bunden af skærmen og vælger ”Dokumenter”. 
  5. Har du ikke en netbankaftale i Sparekassen, vælger du “Underskriv dokumenter” i menuen til højre på Login siden.

Opret betalinger

Hvordan overfører jeg penge eller betaler regninger?
  1. Klik på det runde ikon med de to pile nederst i højre hjørne for at starte en overførsel eller betaling. 
  2. Når du har klikket på ikonet, kan du vælge, om du vil overføre, betale indbetalingskort eller overføre til udlandet.
  3. Indtast beløb, vælg fra konto, vælg modtagers konto, indtast dato, overførselstype, og evt. besked til modtager.  
  4. Klik på Godkend og godkend med kode eller Mit-ID
Hvordan laver jeg flere betalinger ad gangen?
  1. Gå til ”Betal & Overfør” via det runde symbol nederst til højre på forsiden
  2. Vælg ”Vis kladder (kladdeikonet) ud for overskriften ”Betal & Overfør” 
  3. Du har nu mulighed for at taste flere betalinger, når du har tastet alle dine betalinger.
Hvordan opretter jeg nye faste overførsler?
  1. På forsiden klikker du på ”Menu” i toppen til venstre. Du kan sende en sikker besked til din rådgiver ved at klikke på “Menu” øverst til venstre.
  2. Klik på ”Betalinger” og vælg ”betalingsaftaler.I mobilbanken kan du også sende din rådgiver en besked.
  3. Til højre kan du klikke på den blå knap ”Opret ny fast overførsel” og indtaste alle oplysninger klik på ”Opret” 
Hvordan laver jeg en betaling til udlandet?
  1. Gå til ”Betal & Overfør” via. det runde symbol til højre på forsiden. 
  2. Vælg fanen ”Udland” øverst til højre.
  3. Her kan du lave en udenlandsk betaling med de informationer, du kender fra dine gamle netbank. 

Opfølgning på betalinger

Hvordan sletter jeg fremtidige betalinger?
  1. På forsiden klikker du på den konto, den kommende betaling skal trækkes fra.
  2. Klik fra ”kontobevægelser” på drop-down knappen øverst ”Vis fremtidige betalinger”.
  3. Klik på de tre prikker til højre for en betaling for at få mulighed for at slette den. 
Hvordan gemmer jeg en kreditor?
  1. Når du opretter en ny betaling, kan du nederst vælge at gemme betalingsmodtager, lige inden du godkender. Herefter kan du ved en ny betaling søge modtageren frem i linjen “Modtager”.
Hvor finder jeg kvitteringen, når jeg har gennemført betalinger?
  1. Betalinger bekræftes med ”Betalinger er modtaget”.
  2. Du finder herefter dags dato betalinger under kontobevægelser og øvrige betalinger under fremtidige betalinger.
  3. Netbank opdateres snarest med yderligere detaljer på kvitteringer.
Hvordan afstemmer jeg mine posteringer?
  1. Du kan afstemme dine posteringer ved at klikke til højre for den enkelte postering i netbanken.
  2. I mobilbanken kan du afstemme en postering ved at trække posteringen til venstre.
  3. Hvis du mangler funktionen “Afstem postering”, kan du slå funktionen til under “Indstillinger” og dernæst “Netbankindstillinger”.

Betalingsservice

Hvor finder jeg mine tilmeldte betalingsservice?
  1. Klik på ”Menu” i toppen og vælg ”Betalinger”
  2. Vælg ”Betalingsaftaler” for at få en oversigt over dine BS-aftaler 
  3. Samme sted kan du klikke på ”+ Opret ny BS Aftale” eller en fast overførsel  
Hvor finder jeg betalingsoversigten?
  1. I løbet af efteråret 2022 kan du finde den ”lyserøde” BS-oversigt i netbanken.
  2. Klik på ”Aktiviteter” i øverste højre hjørne og vælg ”Dokumenter” og søg i ”Arkiv” 
  3. Alternativt kan du finde den i e-Boks, hvis det er tilmeldt.
  4. Mangler du tilmelding, så kontakt din rådgiver.
Hvorfor kan jeg ikke se betalingsoversigten i arkivet?
  1. Betalingsservice trækkes via. e-boks efter at været gået over på NEoS. 
  2. Hvis du ikke er tilmeldt e-boks får du ikke betalingsoversigten i netbanken. 
  3. Nogle gange kan du ikke se betalingsoversigten på computeren skift til mobilbanken. 
Hvor finder jeg mine fremtidige betalinger?
  1. Vælg først den konto, BS-betalinger hæves fra 
  2. Klik derefter på “Vis fremtidige betalinger”. Så får du vist månedens betalinger.
  3. Har du brug for en detaljeret oversigt og evt. bilag af BS-betalinger, kan du se dem på www.e-boks.dk – husk at tilmelde Sparekassen Bredebro som afsender.
  4. Alternativt kan du hente appen “Betalingsservice”. I appen kan du tilmelde/afmelde betalingsaftaler, se detaljeret oversigt.

Kort

Hvor ser jeg min pinkode?
  1. I netbanken kan du se din pinkode, ved at klikke på “Menu”, “Kortoversigt”, “Vælg” og “Vis pin”. Du kan også se din pinkode i mobilbanken
  2. Klik på “Menu”, “Mine kort”, “Tryk på kortet” og “Se pinkode”.
Hvordan tilføjer jeg et kort til Wallets?
  1. Inde i netbanken kan til tilføje kort til Wallet ved at klikke på “Menu”, “Kortoversigt”, Under kortet klikker du på tilføj kort til og vælger hvilken ”Wallet” 
  2. Du har mulighed for at fjerne et kort fra Wallet det samme sted ved at klikke på ”Fjern” 
Hvordan spærrer jeg mit eller en medarbejders kort?
  1. Du kan spærre dit betalingskort ved at klikke på “Menu”, “Kortoversigt”, “Vælg” og “Spær kort”.
  2. I mobilbanken kan du spærre dit betalingskort ved at klikke på “Menu”, “Mine kort”, tryk på et kort og klik på “Spær kort”.
  3. Skal du have åbnet dit kort igen, skal du kontakte din rådgiver.
Hvorfor bliver mit kort afvist, selv om jeg har penge på kontoen?
  1. Hvis du har overskredet grænsen for, hvor meget du kan betale på kortet i udlandet pr. løbende 30 dage, bliver din betaling afvist.
  2. Selvom du slet ikke har været i udlandet, trækkes flere betalinger i Danmark på Visa-delen af et Visa kort – derfor tæller betalingen som en betaling i udlandet.
  3. Hvis du betaler med mobilen, fx Apple Pay eller Google Pay, tæller de også som udlandet. 
    1. På et Visa/Dankort kan du betale op til 25.000 kr. pr. løbende 30 dage i udlandet. 
    2. På fx et Mastercard Guld kan du betale op til 50.000 kr. pr. løbende 30 dage i udlandet. 
    3. På fx et Mastercard Debit kan du betale op til 30.000 kr. om dagen i ind- og udland.  

Erhverv - opsætning

Hvordan skifter jeg mellem mine private konti og mine erhvervskonti?
  1. På forsiden efter du er logget ind i netbanken, kan du skifte mellem dine aftaler øverst i midten af skærmen.
  2. Har du adgang til flere selskaber, er det også her, du vælger, om du vil se dem alle samtidig eller kun ét selskab ad gangen. 
Hvordan skifter jeg mellem mine selskaber?
  1. Fra forsiden af din netbank kan du øverst i midten skifte mellem dine aftaler. Virksomhedens navn står på drop-down knappen.
  2. Marker til venstre det eller de selskaber, du ønsker at se.
  3. Afslut med vis nederst til højre
Hvordan kan jeg se alle mine selskaber samlet?
  1. Fra forsiden af din netbank kan du øverst i midten skifte mellem dine aftaler. Virksomhedens navn står på drop-down knappen. 
  2. Marker til venstre det eller de selskaber, du ønsker at se. 
  3. I ”Rediger rækkefølge” – den knap der er helt til højre for ”Vælg virksomhed” – kan du ændre rækkefølgen på, hvordan selskaberne skal vises.
  4. Afslut med vis nederst til højre.

Erhverv - data til betalingsfiler

Hvordan eksportere CSV eller KASEL-filer fra netbanken?
  1. I kontooverblikket klik på den konto filen skal hentes fra.
  2. I posteringsoverblikket vælges, dato i toppen og der sættes flueben ud for dato. 
  3. Hvis du kun skal bruge specifikke posteringer, skal du sætte flueben i posteringerne.
  4. Tryk på ”Eksporter” 
  5. Hvis de skal have saldoen med i filen, skal du kun sætte flueben i ”Inkluder saldo”  
  6. Tryk på Eksporter CVS-fil 
  7. Du får nu et Excel fil som kan bruges i dit økonomisystem.
Hvordan henter jeg FI-adviseringer?
  1. Fra hovedmenuen i venstre side vælger du "Betalinger" 
  2. Herefter vælger du "FI-adviseringer"
  3. Som standard er den valgte indstilling Siden sidst. Alternativt kan du selv definere en periode øverst til højre 
  4. Vælg "Eksporter" øverst til højre
  5. Vælg – som oftest – PBS-format. Det er et standard FI-adviseringsformat på tværs af pengeinstitutter 
  6. Afhængigt af dine browserindstillinger bliver downloads ofte gemt i nederste venstre hjørne. Herfra kan du gemme filen. Hvis ikke downloadede filer lægger sig her, så undersøg, hvor din computer som standard lægger dem.

Erhverv - importér betalingsfiler

Hvordan importerer jeg en betalingsfil fra mit økonomisystem?
  1. Under hovedmenuen til venstre findes ”Betalinger”, ”importer fil til betaling”
  2. Vælg herefter den fil som er dannet i økonomisystemet ved at pege på placeringen på computeren
  3. Vælg format, langt de fleste vælger SDC-format: Skal være ISO eller KASEL
  4. Vælg den virksomhed som ønskes importeret fra
  5. Afslut med importer fil 
  6. Betalingerne ligger nu klar til godkendelse i ”Aktiviteter” øverst til højre 
  7. Man kan godkende en betalingsfil ad gangen, marker filen i venstre side og klik på godkend.
  8. På de tre prikker til højre kan man se detaljer for betalinger i filen 
  9. Der er også mulighed for at vælge enkelte betalinger til godkendelse i filen.
Hvorfor kan jeg ikke se importerede betalinger i Arkivet?
  1. Hvis en fil ikke er synlig i Arkivet er der fejl i filen
  2. Du kan finde filen via hovedmenuen ”Betalinger”, ”Oversigter over importerede filer” 
  3. Klik ud for filen på de tre prikker til højre og vælg detaljer 
  4. Herefter kan du igen åbne på pilen til højre og se årsagen til, at den fejler. 
Hvorfor er der fejl i en betalingsfil, og hvordan løser jeg det?
  1. Ud fra hovedmenuen i netbanken klikker du ”betalinger og oversigt over importerede filer”. 
  2. Vælg filen med valideringsstatus fejl. 
  3. Klik herefter ud for filen på de tre prikker til højre og vælg detaljer. 
  4. Herefter kan du igen klikke på pilen til højre og se årsagen til den fejler (måske det er forkert kontonummer, forkert filtype, forkert betalingskorttype, forkert ciffer i et FI kort eller lignende).
  5. Filformatet skal være IOS eller KASEL for at betalingsfilen virker i netbanken

Erhverv - godkend betalingsfiler

Hvordan finder jeg betalingsfiler til godkendelse?
  1. I ”Arkiveret” på forsiden (den røde klokke øverst til højre) finder du betalinger til godkendelse.
  2. Her kan du markere og godkende betalinger
  3. Under ”Status” kan du se, om en betaling er oprettet eller afventer signering (hvis I er flere, der skal godkende sammen). På de tre prikker til højre for betalingen kan du se detaljer, slette og godkende enkeltvis
  4. Under ”Detaljer” kan du se, hvem der har godkendt en betaling første gang   
Hvem må godkende betalingsfiler, og hvordan/hvornår?
  1. Bruger uden betalingstilladelser kan gennemføre/alene godkender (kan gennemføre alene) 
  2. 2 godkender + 2.godkender, kan gennemføre (i vilkårlig rækkefølge) 
  3. 2.godkender + bruger uden betalingstilladelser kan gennemføre/alene godkender (i denne rækkefølge) 
  4. 1.godkender + 2.godkender, kan gennemføre (i denne rækkefølge)
  5. 1.godkender + bruger uden betalingstilladelser kan gennemføre/alene godkender (i denne rækkefølge)
Hvorfor modtager jeg ikke en SMS-kode til godkendelse?
  1. Se om koden ender i spam-filer på telefonen, klik indstillinger på mobilen og vælg ”Beskeder” fjern blokeringer.
  2. Det kan også være dit SIM-kort som fejler i forhold til modtagelse af en SMS-kode. 
  3. Tag SIM-kortet ud af din telefon, og test det af i en anden enhed/mobiltelefon. 
  4. Alternativt skal du kontakte din teleudbyder for at se om de kan se en fejlmeddelelse i deres system.